MTB 3-Täler Marathon 2019

Het weekend van 21 september.. Wat gaan we doen? In de RideMyMTB app werd het al snel duidelijk dat een aantal mannen de marathon in Oldebroek gingen rijden. Anne, Bart en Hans hadden Norg gereden en hadden weer zin in een ochtendje knallen. Anne kon helaas niet, hij heeft het op zich genomen om ons “cultuur barbaren” te compenseren met een bezoek aan een museum. Bedankt Anne! Jan had zich inmiddels ook ingeschreven voor Oldebroek maar ik twijfelde nog. Via Reinier had ik te horen gekregen dat de 3 Täler mountainbike marathon ook op de 21e gepland stond. Met Inge overleggen, de weersvoorspelling in de gaten gehouden en uiteindelijk begin van de week knoop doorgehakt om naar Titmaringhausen af te rijden. De jongens mochten gezellig uit logeren dus die zouden geen last van ons hebben als de wekker vroeg zou gaan. De Duitsers hadden namelijk bedacht om de A3 een weekend lang af te sluiten waardoor we een iets andere (langere) route moesten rijden. Zaterdagochtend vroeg de auto in en rijden maar. Onderweg nog een sanitaire stop, grappig. We kwamen Reinier en Heleen tegen. Ugchelen zou goed vertegenwoordigd zijn in Titmaringhausen!

Eenmaal daar aangekomen fietsjes klaarmaken, schoentjes aan, bidonkrat mee en stuurbord ophalen. Het zonnetje was inmiddels lekker gaan schijnen en de start/finish locatie zag er prima en gezellig uit. Inge zou kijken hoe het lichaam zouden voelen en dan beslissen of het een kort of lang ritje op de fiets zou worden. De fiets van Inge was afgelopen week weer helemaal top geprepareerd door Bikestore van Hest! Ik had eigenlijk gewoon zin in lekker fietsen in de hoop in een mooi groepje terecht te komen. Er stonden veel snelle (jonge en regionale) Duitsers aan de start vanwege het Duitse studentenkampioenschap en een regiokampioenschap.

De marathon bestond uit een kort startlus, gevolgd door 3 volledige ronden. In de eerste klim van de startlus geprobeerd mijn tempo te vinden en te kijken of ik kon aanhaken. Bij het ingaan van de eerste ronde reden we met z’n vieren. Twee uit een jongere categorie en een Duitser waarvan ik inschatte dat hij wel eens 40+ zou kunnen zijn. Met het groepje hebben we de eerste ronde gereden. In de ronde zat nog een mooie-blij-dat-ik-glij-modder afdaling. Apart, want het was best droog allemaal. Blijkbaar zat daar een soort van waterbekken waardoor dat stuk van het parcours altijd nat is. Werd het toch weer flink poetsen…

In de tweede ronde moest een van de twee “jongere” het groepje laten gaan en gingen we met 3 verder. Het waren lekker lopende klimmen, met af en toe ook wat wortelpassages en een weiland. Door de wind was het op de open stukken wel lekker dat je af en toe wat kon schuilen in het wiel van je voorganger. Ik merkte dat het afdalen bij de anderen wat minder ging. Dus pakte ik vaak de kop in de afdaling waardoor ik in de klim daarna wat marge had. Maar goed, in het begin van derde ronde voerde de jonge Belg het tempo op. Ik twijfelde, meegaan of nog even wachten. Ik besloot het laatste te doen. Zoveel mogelijk nog samen gereden met de Duitser en in de modder afdaling hard naar beneden in de hoop om daarna, in de asfalt klim het dorp uit, de Duitser te lossen. Dit lukte en daarna lekker doorgereden naar de finish. Het laatste stukje afdalen door het bos was prachtig. Geen achterblijvers dus ik kon vol naar beneden, genieten! Vlak voor de finish reed ik Heleen nog achterop en Inge stond ons bij de finish op te wachten. Leuk!

Bij het passeren van de finish hoorde ik de speaker zeggen dat ik 12e overall was en 1e bij de M2. Super, helemaal omdat ik het goed had ingeschat, de Duitser achter mij was inderdaad ook M2. Inge had besloten om verstandig te zijn en was na 1 rustig rondje gestopt. Moedig besluit en toch even de kop leeg kunnen fietsen. De prijsuitreiking was gelukkig een uurtje eerder dan gepland waardoor we heerlijk in het zonnetje konden wachten. Al met al een leuk dagje zo met z’n tweeën. En omdat er calorieën verbrand waren, de dag gezellig afgesloten door lekker uit eten te gaan!